Zastanówmy się trochę i przyjrzyjmy się temu, co robił zespół Vintage Story słuchając niesamowitych pikselowych remiksów 😀
Refleksje po wydaniu 1.20
Podczas intensywnego rozwoju projektu trudno jest dostrzec szerszą perspektywę. Zaskoczyło twórców, jak ogromny wzrost zainteresowania przyniosła ta aktualizacja. W dniu premiery liczba zakupów wzrosła o 300%, co spowodowało przeciążenie wszystkich ich serwerów, które trwało przez kolejne trzy tygodnie. Problemy dotknęły również ich dostawców zewnętrznych, co przyczyniło się do dodatkowych przestojów. W odpowiedzi na to, musieli zoptymalizować i zwiększyć specyfikacje sprzętu, aby poradzić sobie z nowym obciążeniem.
Przestoje spowodowały lawinowy wzrost liczby zgłoszeń do pomocy technicznej, na co zespół Vintage Story nie był odpowiednio przygotowany. W rezultacie byli zmuszeni do szybkiego zwiększenia liczby pracowników obsługi, aby sprostać rosnącej liczbie zgłoszeń. Samo wydanie aktualizacji wiązało się z pewnymi kompromisami w kwestii zawartości, którą nadal chcieli dodać. Część z tych niedoskonałości została poprawiona w wersjach 1.20.3 i 1.20.4, a kilka kolejnych poprawek jest w drodze.
Społeczność i serwery TOPS
Rozwój społeczności przynosi nowe wyzwania. Większa liczba graczy oznacza więcej punktów spornych, dlatego twórcy musieli dostosować zawartość gry, procesy i zasady, aby wszystkie ich miejsca spotkań były przyjazne i otwarte dla każdego. Ich publiczny serwer TOPS okazał się idealnym miejscem testowym, aby sprawdzić jakie narzędzia są potrzebne do zapewnienia tej atmosfery.
Twórcy dodali możliwość dołączania do grup w grze bez zaproszenia (dla kanałów językowych) oraz system kolejek, aby uniknąć niepewności przy próbie dołączenia do pełnych serwerów. Wprowadzają również system białej listy modów aby gracze mieli pewność, że grają na tych samych zasadach. Aktualizacja 1.20 zwiększyła obciążenie serwerów gry, co zmusiło ich do obniżenia maksymalnej liczby graczy na serwerze TOPS z 70 do 55. Jednak dzięki optymalizacjom powoli wracają do poprzedniego stanu – obecnie mogą obsługiwać już 65 graczy.
Ostatnio ich serwer TOPS oraz inne serwery graczy zostały zaatakowane przez DDoS, co skłoniło twórców do wdrożenia mechanizmów ochronnych, które pojawią się w aktualizacji 1.20.5, aby inni właściciele serwerów mogli również z nich skorzystać.
Baza Modów i optymalizacja
Baza Modów (ModDB) wymagała pilnej interwencji, ponieważ brakowało w niej narzędzi do moderacji, a zużycie pasma internetowego generowało ogromne koszty szczególnie w kontekście struktury opłat AWS (Amazon Web Services). AWS ku zaskoczeniu twórców sam skontaktował się z nimi, oferując swoją pomoc w optymalizacji. Obecnie ich baza modów przetwarza codziennie 2,5 terabajtów danych.
Plany na przyszłość – aktualizacja 1.21
Po wydaniu aktualizacji 1.20 twórcy poczuli, że nie wszystkie ich cele zostały osiągnięte. Początkowo planowali wydać małą aktualizację z krótkim cyklem rozwoju ale poziom oczekiwań ciągle rósł. Ostatecznie zdecydowali, że 1.21 będzie dużą aktualizacją ale ograniczą jej zakres, aby ukazała się szybciej niż poprzednie.
Plany na 1.21 (cel aspiracyjny, mogą nastąpić zmiany):
- Ulepszenia walki z 2. bossem
- Poprawki AI Bowtorna
- Przywrócenie raf koralowych
- Łatwiejsze wprowadzenie do fabuły gry
- System oswajania łosia, który nie będzie powiązany z treściami lore
- Lepszy system żeglowania
- Prace nad lokalizacjami związanymi z fabułą
- Rework niektórych istniejących zwierząt oraz nowe zagrożenia w ciepłych strefach klimatycznych
W ramach równoległych działań twórcy bedą mocno skupiać się na optymalizacjach wydajności i zużycia RAM-u. Część z tych optymalizacji już trafiła do wersji 1.20.4, kolejne pojawią się w 1.20.5 i przyszłych aktualizacjach.



Plany na dalsze aktualizacje: 1.22 i 1.23
Po 1.21 twórcy planują wrócić do oryginalnych założeń na 1.22, które obejmują poprawę mechanik, ulepszenia związane z mocą mechaniczną i wprowadzenie nowych lub zreworkowanych mechanik craftingu. Aktualizacja 1.23 będzie natomiast dużą aktualizacją fabularną, która w pełni wykorzysta nowe mechaniki wymiarów.
Podsumowanie planów
Stary plan:
- 1.21 Duża aktualizacja z poprawkami mechaniki i mocy mechanicznej
Nowy plan:
- 1.21 Mniejsza aktualizacja z uzupełnieniem zawartości 1.20
- 1.22 Duża aktualizacja z naciskiem na poprawki mechanik
- 1.23 Duża aktualizacja fabularna