Gotowanie

gotowanie pieczenie

Gotowanie

Na początku gry, bez żadnej infrastruktury, gracz ma dostęp tylko do zebranego lub upolowanego jedzenia, które można jeść na surowo, aby utrzymać sytość gracza. Jednak gracz nie powinien polegać na nich zbyt długo, ponieważ raz zebrane, naturalnie występujące produkty spożywcze albo znikają na dobre, albo wymagają długiego czasu, aby odrosnąć.


Trujące grzyby: Lista do sprawdzenia

Grzyby są wyjątkowe, ponieważ mogą one przynieść korzyści lub zaszkodzić graczowi po spożyciu, przy czym niektóre z tych szkodliwych łatwo jest pomylić z bezpiecznymi.

Obok przedstawiamy listę specyficznie trujących grzybów:


Produkty spożywcze przetwarzane w ognisku

Pierwsza szansa na ulepszenie jedzenia nadchodzi z ogniskiem. Można bezpośrednio wrzucać do niego niewielką liczbę zebranych lub upolowanych składników do przetworzenia. Ponadto, można użyć go do szybkiego pieczenia ciasta na chleb, choć wynik będzie niższej jakości niż w przypadku użycia piekarnika. Poniżejznajduje się lista wszystkich produktów spożywczych, które można przetworzyć przy użyciu ogniska:


Zaawansowane techniki gotowania

Zaawansowane techniki gotowania mogą znacznie zwiększyć wartość odżywczą składników i potencjalnie osiągnąć kilka tysięcy punktów sytości w pojedynczym produkcie spożywczym. Ponadto, pozwalają graczowi przygotowywać posiłki z wielu składników, które potencjalnie mogą dostarczać jednocześnie wielu grup składników odżywczych. Kiedy tylko jest to możliwe, zaleca się, aby gracz korzystał z zaawansowanych technik gotowania.

Gotowanie posiłków stanowi zaawansowaną metodę gotowania, która podnosi wartość odżywczą wszystkich używanych składników oraz oferuje dodatkowe korzyści i wygodę. Gotowe posiłki można przechowywać w szczelnie zamkniętych garnkach przez bardzo długi czas. Spożywanie posiłków momentalnie zatrzymuje na pewien czas utratę sytości. Jedzenie ciepłych posiłków ogrzewa gracza.

Aby rozpocząć, gracz musi wykonać co najmniej jedną miskę i jeden garnek do gotowania, korzystając z mechaniki formowania z gliny. Następnie wypalić je jak inne ceramiki w piecu do wypalania. Umieszczając wypalony garnek do gotowania w górnym lewym slocie wejściowym ogniska, otwiera się dodatkowy ekwipunek w którym składniki mogą być łączone w posiłki. Typ tworzonego posiłku zależy od dwóch „wymaganych” składników, które gracz umieszcza w garnku do gotowania jako pierwsze.


Jak ugotować jedną porcję posiłku

Aby ugotować jedną porcję posiłku, gracz umieszcza po jednym z każdego wymaganego przedmiotu w dwóch oddzielnych slotach garnka do gotowani. Na przykład, dla owsianki gracz musi dodać dwa osobne kawałki zboża w dowolnych dwóch slotach wejściowych garnka do gotowania. Umieszczenie dwóch zbóż w jednym slocie wejściowym garnka do gotowania nie stworzy owsianki. Dodawanie „opcjonalnych” składników do pozostałych dwóch slotów garnka do gotowania zwiększa wartość odżywczą i sytość posiłku. Gdy składniki przepisu na posiłek są umieszczone w garnku, pojawia się komunikat wskazujący na rodzaj przygotowywanego dania.

Jak ugotować wiele porcji posiłku

Aby ugotować wiele porcji posiłku, gracz musi zwiększyć liczbę dodawanych składników równomiernie we wszystkich slotach. Garnek do gotowania umożliwia graczom przygotowanie naraz do 6 porcji dowolnego posiłku. Przygotowując wiele porcji, należy równomiernie zwiększyć ilość składników we wszystkich slotach, inaczej jedzenie nie ugotuje się.

Jak ugotować posiłki wymagające płynów

Do ugotowania posiłków z płynami, jak woda czy miód, dodajemy je wiadrem (1L) lub miską (0,1L). Trzymając pojemnik myszką, za pomocą lewego przycisku myszy dodaj jedną porcję, a prawym przyciskiem myszy usuń ją z powrotem.

Jak napełnić miskę

Aby napełnić miskę, gracz umieszcza pojemnik z ugotowanym jedzeniem na twardej powierzchni. Trzymając pustą miskę w aktywnej dłoni, używa prawego przycisku myszy na garnku do gotowania lub glinianym pojemniku. Posiłki mogą być umieszczane w miseczkach i glinianych naczyniach, gdy garnek kulinarny jest umieszczony na ogniu. Przygotowane w ten sposób posiłki da się nosić w ekwipunku, przechowywać w pojemnikach stacjonarnych oraz eksponować na półkach. Nie jest możliwe napełnianie misek jedzeniem bezpośrednio z naczyń glinianych znajdujących się na półkach.

Spożywanie posiłku

Aby zjeść posiłek, gracz spożywa jedzenie z napełnionej miski. Trzymając napełnioną miskę w aktywnym slocie szybkiego dostępu, używa prawego przycisku myszy, aby jeść. Gracze będą jedli do syta, co może skutkować pozostawieniem częściowych porcji jedzenia w misce.

Jak przechowywać posiłki

Aby przechować posiłki, gracz może umieścić cztery porcje dowolnego ugotowanego posiłku w pustym glinianym pojemniku. Umieść garnek na ziemi lub stole i prawym przyciskiem myszy przenieś posiłki do pustego glinianego pojemnika do przechowywania. Gliniane pojemniki mogą być zamykane na dłuższe przechowywanie przy użyciu tłuszczu lub wosku w siatce rzemieślniczej. Gliniane pojemniki można również nosić w ekwipunku gracza, przechowywać w stacjonarnych pojemnikach i umieszczać na półkach.


Wartości odżywcze posiłków

Sytość uzyskana z jedzenia posiłków jest równa sumie sytości ich składników. Składniki dodane do posiłku określają poziom sytości dla każdej klasy pożywienia, jaką otrzyma gracz. Co więcej, wartości odżywcze większości składników zwiększają się po ugotowaniu, jak przedstawiono w poniższej tabeli.

Używanie marynowanych wariantów wymienionych składników jest możliwe, ale zapewniają one jedynie wartość żywności wskazaną w podpowiedzi, bez dodatkowych bonusów z posiłków.

Warto zauważyć, że za każde 100 punktów sytości dostarczonych przez posiłek, czas zanim pasek sytości gracza zacznie ponownie spadać z jakiegokolwiek powodu, wydłuża się o dodatkowe 30 sekund. Spożywanie dużego posiłku może zapewnić ponad pięciominutowy okres bez konieczności spożywania jedzenia, umożliwiając graczowi bezpłatne leczenie, bieganie, noszenie ciężkiej zbroi lub wykonywanie innych wyczerpujących zadań.

Składniki nieuwzględnione w tej tabeli nie mogą być używane do przygotowywania dań garnkowych.

1 Do warzyw polowych zalicza się marchew, pasternak, cebulę, rzepę i paprykę.
2 Owoce drzew to jabłka, mango, pomarańcze, brzoskwinie, gruszki i granaty.
3 Składniki przywracające zdrowie gracza po zjedzeniu na surowo, takie jak owoc saguaro, tracą tę korzyść po ugotowaniu. Jednak ugotowanie trującego grzyba nie usuwa jego szkodliwych skutków – posiłek i tak zada graczowi obrażenia!


Pieczenie

Pieczenie jest zaawansowaną metodą gotowania, opierającą się na cieście, które do wytworzenia wymaga specyficznej konfiguracji. Należy mieć dostępne żarno, do którego wytworzenia potrzebne są metalowe narzędzia. Dodatkowo, do pieczenia konieczne jest ustawienie glinianego pieca, ponieważ nie wszystkie przepisy można upiec na palenisku, a wyniki zawsze są lepsze. Potrzebne jest również drewniane wiadro, dzbanek lub miska do napełnienia wodą. Co więcej, gospodarstwo musi stale dostarczać użyteczne ilości zboża, gdyż dzikie uprawy są nieodnawialne, dojrzewają niezwykle wolno i resetują swój wzrost po osiągnięciu dojrzałości.

W zamian, pieczenie oferuje jedną z najlepszych metod przetwarzania zbóż dostępnych w grze, zapewniając nawet pięciokrotny wzrost wydajności w porównaniu do jedzenia surowego ziarna. Aby przygotować ciasto, gracz musi przygotować mąkę za pomocą żarna do zmielenia ziarna, a następnie wymieszać mąkę z wodą. Gracz otwiera żarno i dodaje ziarno do slotu wejściowego po lewej stronie żarna. Następnie, przytrzymując interakcję na górze żarna, mieli ziarno na mąkę, która pojawia się w slocie wyjściowym po prawej stronie żarna. W późniejszych etapach gry, do napędzania żarna można użyć wiatraka. Na siatce rzemieślniczej gracz łączy wiadro wody i mąkę, aby stworzyć ciasto. Każda mąka zużywa jedną jednostkę wody z wiadra (1L).

W tej chwili gracz może upiec dwie potrawy: chleb i ciasto. Obydwa oferują znaczną przewagę nad spożywaniem zboża w postaci owsianki. Pełnowartościowe ciasta mogą dostarczyć ogromne wartości odżywcze przy długim czasie psucia się. Każda porcja ciasta również zatrzymuje licznik głodu na 30 sekund.


Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Dodaj komentarz