Hodowla Zwierząt

Hodowla Zwierząt
Przykład zagrody dla kur i świń w Vintage Story

Hodowla zwierząt

Domestykacja to koncepcja, według której zwierzęta tracą strach i agresję wobec graczy na przestrzeni pokoleń.

Vintage Story zawiera szereg mechanik gry, które pozwalają na udomowienie niektórych zwierząt wędrujących po świecie. Aby udomowić zwierzęta, gracz musi złapać przynajmniej jednego samca i jedną samicę, tak aby potomstwo mogło być hodowane w miejscu, gdzie te zwierzęta nie mają szansy zostać upolowane i zabite przez drapieżniki. Zachowanie zwierząt zmienia się po wielu pokoleniach – nie można zmienić agresywności i strachu konkretnego zwierzęcia, tylko ich potomstwo będzie mniej bojaźliwe i agresywne wobec gracza. Nawet po osiągnięciu wysokich pokoleń, dziki i wielkie owce będą nadal stawały się agresywne, gdy zostaną zaatakowane.


Zmiany pokoleniowe

Liczy się tylko dziedzictwo matki; ojciec nie jest brany pod uwagę przy sprawdzaniu pokolenia potomstwa. Oznacza to, że jeśli gracz ma samicę gen3 i samca gen4, potomstwo będzie zawsze gen4, ponieważ potomstwo będzie zawsze o jedno pokolenie wyższe niż matka.

  1. Po 1 pokoleniu: Zwierzęta mogą być głaskane. Głaskanie sprawia, że zwierzę stoi spokojnie.
  2. Po 3 pokoleniach: Zwierzęta mogą być zabite jednym ciosem siekierą.
  3. Po 10 pokoleniach: Śpiące zwierzęta nie będą już budzić się, gdy gracz się zbliży. Agresywne zwierzęta staną się neutralne, tj. będą atakować tylko gdy zostaną sprowokowane. Zwierzęta nie będą już uciekać od gracza.

Dla celów testowych istnieje komenda, której gracz może użyć do zmiany pokolenia zwierząt hodowlanych:

  • Wersja 1.18.15 i wcześniejsze:
/debug setgen [liczba] 
  • Wersja 1.19rc8:
/entity cmd l[] setgen [liczba]

Łapanie Dzikich Zwierząt

Do łapania dzikich zwierząt można zastosować trzy różne metody:

  1. Rzemiosło: Gracz musi stworzyć pułapkę z kosza z trzciny i przynętę. Małe zwierzęta mogą wejść do pułapki. Gracz ma wtedy ograniczony czas, aby przetransportować złapane zwierzę do zagrody i wypuścić je, zanim umrze w koszu.
  2. Aktywna: Sprowokuj dzika lub wielką owcę słabym atakiem. W odpowiedzi zwierzę spróbuje zaatakować gracza. Jeśli gracz ucieknie od nich, będą za nim podążać na krótki dystans. To zachowanie można wykorzystać, aby skierować je do starannie przygotowanych zagrod dla zwierząt. Jeśli natrafisz na grupę zwierząt razem, spróbuj sprowokować tylko samce, ponieważ samice automatycznie będą podążać za swoim męskim odpowiednikiem. Dzikie kury zawsze będą próbować uciec od gracza, podczas gdy dzikie koguty czasami będą próbować atakować; znowu, wykorzystaj to na swoją korzyść, goniąc je do zagrody.
  3. Pasywna: W obszarze w pobliżu zwierząt do schwytania, gracz musi wykopać dół o głębokości co najmniej 2 bloków i umieścić w nim koryto z porcjami jedzenia. Gracz musi czekać, aż zwierzęta wpadną do pułapki na dół, a następnie przekształcić dół w zagrodę dla zwierząt. Gracz mogże również gonić dzikie kury do tej pułapki na dół.

Przemieszczanie Udomowionych Zwierząt

Przykład wielkiej owcy przechodzącej do nowego zagrodzenia przez system korytarzy. Przemieszczanie zwierząt może być skomplikowane, gdy gracz już zaczął je rozmnażać, ponieważ zwierzęta tracą strach przed graczem po pokoleniu 10. i mogą nie łatwo uciekać lub być prowokowane do ataku i podążania za graczem. Dlatego, jako alternatywa dla wyżej wymienionych metod, można zastosować technikę kierowania, aby przemieszczać zwierzęta lub nawet oddzielać je, jeśli jest taka potrzeba, na przykład aby usunąć niższe pokolenia.

Aby to osiągnąć, gracz potrzebuje:

  • Co najmniej jedno koryto
  • Zagrodę
  • Odpowiedni rodzaj pokarmu dla zwierząt.

Następnie po prostu gracz musi zbudować korytarz z pierwotnego zagrodzenia do kolejnego (lub pośredniego przystanku). Gracz musi umieścić wypełnione koryto w nowym zagrodzeniu i otworzyc korytarz z obu stron. Gracz musi upewnić się, że znajduje się w dobrej pozycji, aby w razie potrzeby umieszczać płoty w korytarzu. Zwierzęta zaczną przechodzić z pierwotnego zagrodzenia do tego z wypełnionym korytem, a gracz powinien mieć wystarczająco dużo czasu i miejsca, aby umieścić płoty i oddzielić zwierzęta od siebie. W zależności od miejsca, w którym umieszczono koryto, kierunek chodzenia zwierząt może być zmieniony, aby dać graczowi jeszcze więcej możliwości interwencji i wyodrębnienia zwierząt z stada. Inną przydatną techniką przemieszczania jest woda. Gracz musi uważać, woda również podnosi zwierzęta, więc mogą one wspiąć się na pojedyncze płoty.


Rozmnażanie

Wszystkie zwierzęta muszą spożywać porcje pożywienia, aby móc się rozmnażać. Umieszczając 8 suchych traw lub 2 ziarna w korycie, gracze mogą karmić zwierzęta. Zarówno samce, jak i samice muszą jeść, aż staną się nasycone. Poziom nasyconia pokazuje HUD informacji o bloku, gdy gracz patrzy na zwierzę. Pokazuje on również wagę stworzenia, pokolenie, czy zwierzę jest gotowe do rozmnażania, dojenia i czy może zniknąć z powodu ciemności. Zwierzęta mogą spożywać pokarm z odległości 0,6 bloka i mogą się rozmnażać w odległości do 10 bloków. Samce nie pokazują swojego nasycenia, ale potrzebują wartości nasycenia co najmniej 1,0, aby móc się rozmnażać. Ponieważ ich nasycenie powoli spada, średnio muszą jeść przynajmniej dwa razy (porcja jedzenia daje 1,0 nasycenia), aby móc kopulować z samicą. Po kopulacji samiec traci 1,0 nasycenia, a samica traci do 10 nasycenia, w zależności od typu zwierzęcia.


Owce

Owce jedzą paszę umieszczoną w dużym korycie. Koryta pomieszczają porcje suchej trawy lub ziaren, a owce będą spożywać zarówno trawę, jak i zboże. Gdy HUD informacji o bloku pokazuje, że owce są gotowe do kopulacji, muszą zjeść 10 porcji pożywienia z dużego koryta. Po czasie ciąży trwającym 20 dni, owce rodzą po jednym jagnięciu za każdym razem, szanse na samca lub samicę wynoszą 50/50. Jagnięta dorastają w 336 godzin, a owce będą potrzebować 4-11 dni przerwy, zanim będą gotowe do ponownego rozmnażania. Należy zauważyć, że samce (i czasami samice) zawsze atakują graczy w bliskim zasięgu, ale przestaną to robić po 10 pokoleniach rozmnażania.


Kozy

Kozy jedzą z dużego koryta. W przeciwieństwie do owiec, kozy są bezpieczne przed losowymi atakami niedźwiedzi.


Kury

Kury jedzą ziarno umieszczane w małych korytach. Chociaż kury będą składać jajka same co 8-15 dni, musi osiągnąć nasycenie na poziomie 4 i mieć w pobliżu koguta, zanim będą mogły się sparować, aby produkować zapłodnione jajka. Gdy będą gotowe, potrzebny będzie kurnik, ponieważ kury będą składać w nim jajka z preferencją i będą musiały na nich siedzieć, aby rozpocząć inkubację. Jeśli każdy kurnik jest zajęty, kury chcące złożyć jajka zaczną składać je na ziemi, skąd mogą być zbierane (z limit 2 dni zanim znikną). Gdy w kurniku będzie 3 jajka, kura wysiadująca będzie na nich okresowo siedzieć przez 5 dni, aż się wyklują. Jeśli gracz lub inna wroga jednostka zbliży się zbyt mocno, mogą się przestraszyć i wydłużyć okres inkubacji. Gdy jajka się wyklują, pojawi się pisklę, które dorasta po 168 godzinach (7 dni), z 90% szansą, że będzie to kura i tylko 10% szansą, że będzie to kogut. Gdy kura złoży jajko, będzie miała okres ochłodzenia 1-2 godzin, zanim będzie gotowa złożyć kolejne.


Zbieranie produktów i Rzeź

  • Zbieranie:
  1. Zwierzęta udomowione i/lub dzikie mogą być zabijane i zbierane dla mięsa, surowych skór, kości i tłuszczu.
  2. Aby zebrać surowce, gracz musi użyć Shift+prawego przycisku myszy z nożem w ręku, aby zebrać lub zarzeźć zwierzęta.
  3. Uwaga: Ilość przedmiotów zdobytych tą metodą zależy od kondycji wagi zwierzęcia.
  • Dojenie:
  1. Owce dają mleko przez 21 dni po porodzie. Gdy najedziesz kursorem na owcę, jeśli włączone są etykiety, będzie wskazywać, czy daje mleko. Owce będą wskazywać laktację niezależnie od pokolenia. Jednak proces dojenia może się różnić:
  2. Pokolenie 0 i 1: Jeśli trzymasz prawy przycisk myszy, trzymając wiadro, ryzykujesz zbytnim zestresowaniem owcy, przez co nie da mleka przez resztę dnia. Najlepszy sposób na to polega na trzymaniu prawego przycisku myszy aż do momentu, gdy owca jest na tyle zestresowana, że odrzuci twoje wiadro. W tym momencie musisz puścić prawy przycisk myszy i poczekać kilka sekund, aż owca się uspokoi. Powtarzaj ten proces, aż wiadro zostanie na tyle długo, byś mógł prawidłowo wydoić zwierzę.
  3. Pokolenie 2 i wyżej: Owce mogą być łatwo dojone przez samo trzymanie prawego przycisku myszy, trzymając wiadro, jednak pozostaje 5% szansa, że nawet na tym i wszystkich kolejnych poziomach udomowienia mogą się zestresować.

Uwaga: Owce nie mogą być dojone codziennie, pomimo laktacji. Można to sprawdzić, czytając etykietę. Mleko może być spożywane bezpośrednio po wzięciu z wiadra za pomocą miski lub użyte w beczce do zrobienia sera.


Waga Stworzenia i Ciemność

Dwa aspekty hodowli, które mogą być mylące dla nowych graczy, to mechanika wagi stworzenia i ciemności.

  • Waga Stworzenia: HUD informacji o bloku pokazuje właściwość zwaną „Waga Stworzenia”, która może mieć wartości: dobra, przyzwoita, niska i głodująca. Niższa waga stworzenia powoduje, że przy jego zabiciu upada mniej przedmiotów. Jest to problem w zimie lub w zimnych obszarach, ponieważ może to znacząco zmniejszyć wydajność hodowli. Dbanie o to, aby zwierzęta były dobrze karmione, zapobiega zmniejszaniu się ich wagi.
  • Ciemność: Wiele zwierząt zniknie, jeśli będą zbyt długo w ciemności, i gracze mogą zobaczyć, czy zwierzęta znikną, patrząc na HUD informacji o bloku. Źródła światła, takie jak lampy olejne czy latarnie, jak również światło słoneczne, mogą zapobiec znikaniu zwierząt. Jest to jedyny sposób, aby zwierzęta zniknęły bez bycia zabitym.

Inne Zwierzęta

W grze wysępuje wiele innych gatunków zwierząt, na przykład:

  • Pszczoły nie mogą być udomowione, ale sztuka pszczelarstwa może pomóc umieścić je w „kontrolowanym środowisku”, aby móc zbierać ich produkty bez konieczności zabijania ich wszystkich.
  • Kozy (i inne gatunki z rodziny kóz, takie jak piżmowół) zachowują się w większości jak owce: mogą być rozmnażane, a samice mogą być dojone po porodzie.
  • Jelenie (i inne gatunki z rodziny jeleniowatych, takie jak łoś) będą jeść z koryt, ale nie zajdą w ciążę po zjedzeniu 10 porcji, nawet przy obecności samca.
  • Lisy, zające, hieny, gazele, szopy, wilki i niedźwiedzie nie mogą być udomowione i muszą być łapane w pułapki i/lub polowane, aby zebrać owoce ich śmierci. Lisy, zające, hieny, gazele, szopy, wilki i niedźwiedzie mogą być polowane dla ich mięsa, tłuszczu, skór i kości.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Dodaj komentarz