Zastosowanie Komend – serwer
Komendy oferują zaawansowane funkcje i możliwości konfiguracji twojej gry. Wyróżniamy dwie główne listy komend: dla Klienta i dla Serwera. Klient odpowiada za wyświetlanie gry na ekranie, odtwarzanie dźwięków, przyjmowanie sterowania oraz umożliwienie połączenia z serwerem gry (w trybie pojedynczym lub wieloosobowym). Komendy klienta zazwyczaj wpływają tylko na wygląd gry, a komendy serwera pozwalają modyfikować świat gry lub jej konfigurację.
Aby wykonać komendę, wpisuje się ją w oknie czatu. Komendy klienta rozpoczynają się od kropki (.), a komendy serwera – od ukośnika (/).
Lista Komend serwera
- Wszystkie polecenia serwera rozpoczynają się od ukośnika /.
- Nie należy włączać nawiasów kwadratowych [ i ] w składni polecenia. Przykład, prawidłowe polecenie to /time set 12, a nie /time set [12].
- Po dokonaniu zmian w ustawieniach serwera, konieczne jest zrestartowanie świata, aby wprowadzone zmiany zostały zastosowane.
- Wskazówka: W rzeczywistości nie wpisuj [ ] pokazanej w składni tego polecenia, która ma na celu jedynie pokazanie, które wartości można zmienić!
Działki – Zajmowanie i Zarządzanie Terenem
-
/land list
możesz wyświetlić listę wszystkich dotychczas zgłoszonych roszczeń i, korzystając z wyświetlanego numeru indeksu, modyfikować je według potrzeb. /land info
służy do wyświetlenia informacji o aktualnym stanowisku, jeśli takie istnieje.-
/land free [index]
możesz usunąć swoje roszczenie, natomiast/land adminfree
pozwala administratorowi usuwać roszczenia gracza. -
/land claim
oferuje szeroki zakres opcji do tworzenia lub modyfikacji istniejących roszczeń, w tym nadawanie uprawnień innym graczom, zmianę rozmiaru roszczenia, czy zapisywanie i anulowanie zmian. /land claim load [0..999]
załaduj istniejące roszczenie do modyfikacji. Użyj numeru indeksu pokazanego na liście /land, aby wybrać roszczenie./land claim new
utwórz nowe roszczenie, zaznacza również pozycję początkową./land claim grant [playername] [use|all]
przyznaj danemu graczowi dostęp do swojego roszczenia. „use” oznacza tylko prawa do użytkowania/interakcji, „all” dla praw do użytkowania i blokowania miejsca./land claim revoke [playername]
cofnij wcześniej przyznane uprawnienia danemu graczowi w ramach swojego roszczenia./land claim grantgroup [groupname] [use|all]
przyznaj danej grupie graczy dostęp do swojego roszczenia. „use” oznacza tylko prawa do użytkowania/interakcji, „all” dla praw do użytkowania i blokowania miejsca/przerwania./land claim revokegroup [groupname]
cofnij wcześniej przyznane uprawnienia danej grupie graczy w oparciu o swoje roszczenie./land claim allowuseeveryone [true|false]
przyznaj lub unieważnij dostęp do użytkowania wszystkim graczom./land claim start
zaznacz pozycję początkową dla obszaru prostopadłościennego, który ma zostać zajęty./land claim end
zaznacz pozycję końcową dla obszaru prostopadłościennego, który ma zostać zajęty./land claim grow [north|east|south|west|up|down] [-99..99]
powiększ aktualnie wybrany prostopadłościan w kierunku północ/wschód/południe/zachód/w górę/w dół o zadaną długość. Jeśli nie zostanie podana długość, wybór zostanie powiększony o 1 blok./land claim shrink [north|east|south|west|up|down] [-99..99]
zmniejsz aktualnie wybrany prostopadłościan w kierunku północ/wschód/południe/zachód/góra/dół o podaną długość. Jeśli nie zostanie podana długość, wybór zostanie zmniejszony o 1 blok./land claim add
dodaje aktualnie wybrany prostopadłościan do aktualnie edytowanego roszczenia. Roszczenie może dotyczyć wielu prostopadłościanów, o ile sąsiadują one ze sobą./land claim fullheight
zwiększ pionowo aktualnie wybrany prostopadłościan tak, aby obejmował całą wysokość od dołu do góry świata. Należy pamiętać, że przy ustawieniach domyślnych nie jest to możliwe, ponieważ gracze nie mogą przejąć tak wielu fragmentów./land claim save [description]
zapisz bieżące modyfikacje roszczenia i zaprzestań edytowania bieżącego roszczenia./land claim cancel
odrzuć wszelkie modyfikacje tego roszczenia./land claim download [0..999]
pobierz istniejące roszczenie na swój komputer. Użyj numeru indeksu pokazanego na liście /land, aby wybrać roszczenie. Plik .json jest zapisywany w AppData/Roaming/VintageStoryData/WorldEdit. Tego polecenia można użyć na serwerze, nawet jeśli nie jesteś administratorem.
Zarządzanie Grupą
/group[create|disband|rename|invite|acceptinvite|leave|list|info|kick|op|deop]
utwórz/zarządzaj lub zniszcz grupę graczy. Grupy graczy pełnią obecnie jedynie funkcję oferowania oddzielnego kanału do czatowania oraz zapewniania dostępu do zajętych obszarów./group create [groupname]
tworzy nową grupę graczy, własny kanał czatu./group invite [group] [playername]
zaprasza gracza do tej grupy./group acceptinvite [groupname]
zaakceptuj zaproszenie do dołączenia do grupy./group leave [group]
opuszcza tę grupę graczy./group list
wyświetla listę wszystkich grup, w których aktualnie się znajdujesz./group info [groupname]
wyświetla listę graczy w grupie./group rename [oldgroupname] [newgroupname]
zmienia nazwę grupy./group kick [group] [playername]
usuwa gracza z grupy./group op [group] [playername]
nadaje temu graczowi status operatora, który pozwala mu zapraszać innych graczy./group deop [group] [playername]
odbiera status operatora temu graczowi./group disband [group]
zniszcz grupę graczy. Aby wykonać to polecenie, musisz być właścicielem.
punkty trasy
/waypoint [add|addat|addati|list|remove]
dodaj i edytuj swoją listę punktów orientacyjnych./waypoint add [color] [title]
dodaje punkt trasy z danym kolorem i tekstem w twojej aktualnej pozycji. Kolor może być dowolnym kolorem. Przykład:/waypoint add red copper
./waypoint addat [coords] [pinned] [color] [title]
dodaj punkt orientacyjny o podanych współrzędnych./waypoint addati [icon] [x] [y] [z] [pinned] [color] [title]
dodaj punkt orientacyjny w twojej bieżącej lokalizacji, łącznie z informacjami o kolorze i ikonach./waypoint list
pokazuje listę wszystkich punktów orientacyjnych gracza według numeru identyfikacyjnego./waypoint remove [id]
usuwa identyfikator punktu trasy, jak pokazano w/waypoint list
.
Polecenia dla Moderatorów i Administratorów
/help
lista wszystkich poleceń serwera./giveblock [blockcode][{attributes}] [quantity] [toplayername]
tworzy stos przedmiotów z określonego bloku w określonej ilości i przekazuje go określonemu graczowi. Gracz musi mieć puste miejsce w ekwipunku, aby otrzymać stos przedmiotów. Ilość, nazwa toplayera i atrybuty są opcjonalne. Domyślna liczba to 1. Jeśli nazwa gracza nie jest ustawiona, celem polecenia jest własny gracz użytkownika. Atrybuty mogą być opcjonalnie podawane w nawiasach klamrowych po kodzie blokowym, bez spacji pomiędzy nazwą bloku a nawiasami klamrowymi. Atrybuty należy podać w formacie JSON. Przykład:/giveblock clutter{type: "barrel-metal1"}
/gamemode [0..4|guest|survival|creative|spectator]
nazwy trybów można skracać do dowolnej długości. Ustawia tryb gry:0|guest
tryb gościa – nie można umieszczać ani usuwać żadnych bloków, ale można z nimi wchodzić w interakcję.1|survival
tryb przetrwania – może powoli niszczyć/umieszczać bloki. Może umrzeć. Nie może latać.2|creative
Tryb kreatywny – dostęp do wszystkich bloków poprzez ekwipunek kreatywny. Natychmiastowe łamanie bloku. Nie mogę umrzeć. Umie latać.3|spectator
Tryb widza – nie może stawiać/usuwać bloków i nie może z niczym wchodzić w interakcję, ale może latać.
/gamemode [playername] [0..4]
ustawia tryb gry dla danego gracza./tp [coordinates]
teleportuj się do podanej pozycji./tp x y z
teleportuje gracza do podanych ładnych współrzędnych widocznych z ładnego pola współrzędnych./tp =x =y =z
teleportuje gracza do podanych współrzędnych absolutnych widocznych na ekranie debugowania po naciśnięciu CTRL + F3./tp ~x ~y ~z
teleportuje gracza na określoną względną odległość, tj. teleport ~1 ~0 ~0 teleportuje gracza o jeden blok w kierunku x.
/tp [playername] [coordinates]
teleportuj danego gracza w inne miejsce./tp [playername]
teleportuj się do danego gracza./tpwp [starts with name]
teleportuj się do punktu orientacyjnego.
Kontrola uprawnień
/role [rolename] [roleproperty]
wyświetl lub zmodyfikuj[roleproperty]
rolę[rolename]
./role [rolename] spawnpoint [x] [y?] [z]
skonfiguruj punkt odradzania specyficzny dla roli. Każdy gracz posiadający tę rolę pojawi się w tym miejscu./role [rolename] privilege [grant|revoke] [privelegename]
nadaj lub odejmij uprawnienia z danej roli./role [rolename] landclaimallowance [value]
ustaw maksymalną dozwoloną powierzchnię do przejęcia w metrach sześciennych dla każdego gracza, który pełni tę rolę. (domyślnie: 4 kawałki = 4*32*32*32 metry sześcienne = 131072)./role [rolename] landclaimmaxareas [value]
ustaw maksymalną liczbę nieprzylegających obszarów, które gracz może przejąć. (domyślnie: 3)./role [rolename] landclaimminsize [x y z]
ustaw najmniejszy prostopadłościan, jaki może zdobyć gracz. (domyślnie: 6 na 6 na 6).
Zarządzanie Graczami
/player [playername] movespeed
ustaw prędkość ruchu gracza./player [playername] clearinv
czyści cały ekwipunek gracza./player [playername] privilege
wyświetla listę aktualnych przywilejów gracza./player [playername] privilege [grant|revoke] [privilegename]
przyznaje lub odbiera przywileje temu graczowi./player [playername] role
pokazuje aktualną rolę przywilejów gracza (domyślnie: suplayer)./player [playername] role [rolename]
ustawia obecną rolę przywilejów gracza (domyślnie: suplayer)./player [playername] stats
pokazuje podsumowanie aktualnych przywilejów gracza./player [playername] gamemode [0..4 or partially/fully written game mode name]
pokazuje lub ustawia bieżący tryb gry gracza./player [playername] landclaimallowance [0..9999]
pokazuje lub ustawia specyficzny dla gracza dodatek do dodatkowej ziemi, niezależny od dodatku ustalonego przez rolę (domyślnie: 0)./player [playername] landclaimmaxareas [0..9999]
pokazuje lub ustawia przydział dla konkretnego gracza dodatkowych obszarów roszczeń do ziemi , niezależnie od przydziału ustalonego przez rolę (domyślnie: 0)./player [playername] allowcharselonce
pozwala graczowi ponownie wybrać klasę po tym, jak już to zrobił./player [playername] entity
pokazuje informacje (pozycja, sytość, zdrowie) o graczu./player [playername] entity temp [value]
ustawia temperaturę ciała gracza./player [playername] entity health [0.1-1]
ustawia zdrowie gracza (domyślnie: 1, co powoduje, że zdrowie wynosi 100% pełnego paska zdrowia)./player [playername] entity maxhealth [0.1-999]
ustawia maksymalne zdrowie gracza./player [playername] entity satiety [0.1-1]
ustaw sytość gracza (domyślnie: 1, co powoduje uczucie sytości o 100% pełnego paska sytości)./player [playername] entity maxoxygen [int]
ustawia maksymalny poziom tlenu gracza. Liczba całkowita to długość licznika czasu tlenu w milisekundach (domyślnie: 20000 lub 20 sekund).
/player [playername] entity intox [0.1-1]
ustawia wartość odurzenia gracza./player [playername] movespeed [value]
ustawia prędkość gracza.
Czas
/time [set|get|speed]
funkcje związane z czasem./time
pokazuje aktualny czas./time stop
zatrzymaj upływ czasu i procesów, na które wpływa czas./time resume
wznawia upływ czasu i procesów, na które wpływa czas./time set [time]
ustawia zegar na czas podany w godzinach, w formacie 24-godzinnym. Np. 1,5 to 1:30./time setmonth [jan|feb|mar|apr|may|jun|jul|aug|sep|oct|nov|dec]
ustawia kalendarz na dany miesiąc w roku,/time add [hours]:[minutes]
dodaje podane godziny i minuty do kalendarza./time speed [0-9999]
pokazuje lub ustawia aktualną prędkość gry (domyślnie 60)./time hoursperday [0-9999]
pokazuje lub ustawia aktualną liczbę godzin dziennie (domyślnie 24)./time calendarspeedmul
pokazuje lub ustawia kalendarzowy mnożnik prędkości, zmieniając ogólną prędkość czasu w grze (domyślnie 0,5, co powoduje, że godziny mijają o 50% normalnej prędkości).
Kontrola Serwera
/autosavenow
automatycznie zapisuje serwer./stop
zatrzymuje serwer./announce [message]
ogłasza wiadomość dla całego serwera we wszystkich grupach czatu./ban [playername] [reason]
zablokuj gracza./unban [playername]
odblokuj gracza./kill
zabija gracza./help
lista wszystkich poleceń serwera.
Zarządzanie Pogodą
/weather stoprain
zatrzymuje bieżący deszcz, przenosząc go do czasu w przyszłości, kiedy nie ma deszczu./weather acp
przełącza automatycznie zmieniające się wzorce pogody./weather lp
wyświetla listę wszystkich załadowanych wzorców pogody./weather t
przejścia do losowego wzorca pogody./weather c
szybko przechodzi do losowego wzorca pogody./weather setev [event]
ustawia wydarzenie pogodowe na całym świecie./weather setevr [event]
ustawia wydarzenie pogodowe tylko w regionie gracza./weather setw [lightbreeze|mediumbreeze|still|storm|strongbreeze]
ustawia bieżący wzór wiatru na podany wzór wiatru./weather [set|seti] [weatherpattern]
natychmiast ustawia wzór pogody naweatherpattern
./weather setirandom
natychmiast ustawia pogodę na losowy wzór pogody./weather setir [weatherpattern]
natychmiast ustawia pogodę[weatherpattern]
tylko w bieżącym regionie.
Konfiguracja serwera
/serverconfig [config]
zmodyfikuj lub wyświetl konfigurację serwera[config]
/serverconfig maxchunkradius [integer]
wyświetla maksymalny promień fragmentu. Ustawia maksymalny promień porcji na przekazaną liczbę całkowitą, która jest największym promieniem porcji, jaki gracz może załadować./serverconfig maxclients [integer]
wyświetla maksymalną liczbę klientów. Ustawia maksymalną liczbę podłączonych klientów na przekazaną liczbę całkowitą./serverconfig password [string]
ustawia hasło serwera wymagane do połączenia się z serwerem. Nie może zawierać spacji./serverconfig nopassword
usuwa ochronę hasłem./serverconfig antiabuse [Off|Basic|Pedantic]
ustawia poziom zapobiegania nadużyciom, chroni przed szeregiem złośliwych operacji gracza, ale obecnie jest to praca w toku./serverconfig allowpvp [bool]
sterowanie umożliwiające graczom walkę między sobą./serverconfig allowfirespread [bool]
włącz/wyłącz rozprzestrzenianie się ognia./serverconfig allowfallingblocks [bool]
włącz/wyłącz grawitację bloku./serverconfig onlywhitelist [bool]
kontrola pozwalająca tylko graczom z białej listy na łączenie się z serwerem./serverconfig entityspawning [bool]
kontrola globalnego pojawianie się jednostek. Wyłączenie tej opcji nie spowoduje pojawienia się żadnych stworzeń (domyślnie: włączone)./serverconfig tickrate [10-100]
pokazuje lub ustawia częstotliwość taktowania serwera. Wyższa częstotliwość odświeżania sprawia, że serwer jest bardziej responsywny. Niższa częstotliwość tykania ma odwrotny skutek./serverconfig blockTickSamplesPerChunk
Kontroluje, ile losowych znaczników aktualizacji na fragment powinno zostać wykonanych./serverconfig defaultspawn [x y? z]
pokazuje lub ustawia domyślny punkt odradzania.y
można pominąć, aby automatycznie wykorzystać położenie powierzchni w danym położeniu x/z./serverconfig setspawnhere
ustawia domyślny punkt odrodzenia w miejscu, w którym aktualnie znajduje się gracz./serverconfig passtimewhenempty [bool]
pokazuje lub ustawia, czy powinien upłynąć czas, gdy na serwerze nie ma podłączonych graczy./serverconfig spawncapplayerscaling [0..1]
pomaga równomiernie rozmieścić miejsca odradzania się mobów wokół każdego gracza. Wartość 0 oznacza, że przy zwiększonej liczbie graczy nie mogą pojawiać się żadne dodatkowe moby, wartość 1 oznacza, że drugi gracz podwaja limit pojawiania się, 3 graczy potraja limit pojawiania się i tak dalej (domyślnie: 0,75).
Zarządzanie modami
/moddb install [modid] [gameVersion]
: zainstaluj określony mod./moddb remove [modid]
: odinstaluj określony mod./moddb list
: lista wszystkich zainstalowanych modów./moddb search [query]
: wyszukiwanie pełnotekstowe w ModDB./moddb searchcompatible [modid]
: wyszukiwanie moda, przefiltruj wersje gry kompatybilne z bieżącą wersją./moddb searchfor [gameVersion] [modid]
: wyszukiwanie moda, filtrowany tylko dla określonej wersji gry./moddb searchforc [gameVersion] [modid]
: wyszukiwanie moda, filtrowane pod kątem wersji gry zgodnych z określoną wersją.
generacja świata
/wgen autogen
Zmienia automatyczny tryb Worldgen./wgen gt
generuje tryb drzew./wgen testmap [climate|forest|wind|gprov|landform|ore]
generuje przykładową mapę o wymiarach 512×512 przy użyciu stałego źródła świata w formacie PNG, zapisanego w miejscu, w którym znajdują się pliki wykonywalne gry. Może wymagać uprawnień administratora, aby działać poprawnie./wgen testmap climater [hot|warm|cool|icy]
to samo co /wgen testmap Climate, ale możesz wybrać ustawienie wstępne temperatury./wgen testmap oretopdistort
top rudy zniekształca mapy./wgen testmap rockstrata
mapy warstw skalnych
/wgen region [climate|ore|forest|wind|gprov|gprovi|landform|landformi|rockstrata]
generuje mapę bieżącego regionu (fragmenty 16×16) przy użyciu nasion stanu gry w formacie PNG, zapisanych w miejscu, w którym znajdują się pliki wykonywalne gry. Może wymagać uprawnień administratora, aby działać poprawnie.rockstrata
jest oparty na pliku JSON rockstrata w Vintagestory\assets\survival\worldgen. Wapień to 6, kreda to 8, boksyt to 9, łupek to 10./wgen regions [radius] [ore] [orename]
pokazuje dostępność map rudy dla rudy w regionach. Promień może wynosić maksymalnie 2 — większy promień nie wydaje się pokazywać więcej. Może wymagać zwiększenia zasięgu widzenia./wgen pregen [radius]
wstępnie wygeneruj fragmenty wokół gracza./wgen regen [radius]
regeneruje kawałki wokół gracza./wgen regenr [raduis]
regeneruje fragmenty wokół gracza za pomocą losowych nasion./wgen regenc [radius]
regeneruje kawałki na całym świecie./wgen regenrc [radius]
regeneruje kawałki na całym świecie, korzystając z losowych nasion./wgen delrock [radius]
usuwa skały wokół gracza – promień jest ignorowany? Wygląda jak pudełko o wymiarach 160×160 wyśrodkowane na odtwarzaczu. Spowoduje przeciążenie serwera, przywrócenie serwera zajmie kilka minut./wgen delrockc [radius]
usuwa skały z całego świata./wgen del [radius]
usuwa fragmenty wokół odtwarzacza./wgen tree
drzewo rozrodcze/wgen treelineup
linia drzewa spawnującego.