Drodzy Gracze z radością informujemy, że wersja v1.21.0-pre.1 jest już do pobrania przez menedżera konta.
Ważne informacje
- To wczesna wersja testowa – przeznaczona głównie dla modderów i odważnych graczy. Spodziewaj się błędów, niedokończonych funkcji, problemów z wydajnością i możliwych crashy.
- Jeśli testujesz 1.21 na starym świecie z 1.20 lub wcześniejszym – zrób kopię zapasową!
- Nie zaczynaj trwałej rozgrywki na wersji 1.21-pre.1. Zawartość może jeszcze ulec zmianie. Rekomendujemy stworzenie nowego testowego świata.
- Wyłącz wszystkie stare mody. Dopóki nie zostaną zaktualizowane, mogą powodować błędy lub crashowanie gry.
Nowości w skrócie

Kolorowa ceramika – dodano kolorowe garnki, misy, dzbany i konewki.
Rafy koralowe – dodano prawdziwe rafy z ławicami ryb!


Falisty piasek na dnie oceanu – dno oceanu wygląda teraz bardziej naturalnie.
Nowy system leczenia – powolny system gojenia, okłady nie leczą już natychmiast.


Chmury wolumetryczne – miękkie jak poduszka, niebo wygląda niesamowicie!
Ulepszone przechowywanie rud – na ziemi można teraz przechować aż 12 rud w jednym miejscu.


Nowy pancerz z niedźwiedziej skóry – trophy armor dla prawdziwych wojowników
Ulepszenia łodzi żaglowej – można nazwać łódź i przymocować do niej tarcze.
Dodano także konieczność zwijania/rozwijania żagli do sterowania.



Ulepszenia łosi – możliwość przyczepienia falxa, łuku i przekładni czasowej.
Fryzury i barber – nowe fryzury! A także fryzjer w rozdziale 2 fabuły.

AKTUALIZACJE GRY
Nowe funkcje wizualne i przedmioty z gliny
- Kolorowa ceramika: Dodano kolorowe garnki, miski i dzbany.
- Nowe wersje glinianych naczyń: Różnokolorowe wersje pojemników, konewek, donic i wazonów.
- Kolorowe tygle i formy metalowe: Można teraz tworzyć kolorowe wersje tych przedmiotów.
- Nowe chmury: Wprowadzono objętościowe renderowanie chmur; stary styl wciąż dostępny w ustawieniach.
- Naprawa ciemnych krawędzi na odległych chmurach.
System ujeżdżania łosi
- Oswajanie łosi: Można je złapać w dużą pułapkę i karmić, by urosły. Po roku są częściowo oswojone.
- Ujeżdżanie: Nakładanie siodła i codzienne „łamanie” umożliwia pełne oswojenie.
- Poprawiona mechanika jazdy na łosiu: Można prowadzić łosia na linie.
- Naprawiono: Oswojone łosie nie atakują właściciela.
Rafy koralowe i życie morskie
- Rafy koralowe: Generowane w słonych wodach, różne typy w zależności od temperatury.
- Ryby: Pojawiają się ławice małych ryb.
- Koralowce: Można je zebrać; z czasem żywy koral zmienia się w martwy.
Poprawki w generowaniu świata
- Nowe formacje terenu: Ułatwione poruszanie się po świecie.
- Oceany: 2,5% powierzchni, poprawione kształty oceanów.
- Złoża gliny: Czerwona glina pojawia się w zimnych regionach.
- Nowe ruiny: Dodano 3 nowe.
- Naprawiono: Problemy z generowaniem stworzeń, wygładzaniem granic chunków, wysokością złożeń.
System powolnego leczenia
- Pasek zdrowia: Pokazuje wizualnie leczenie i obrażenia.
- Przedmioty lecznicze: Działają z opóźnieniem, nie natychmiast.
- Zbroje: Wydłużają czas leczenia, ale nie zmniejszają jego ilości.
Nowe fryzury i elementy kosmetyczne
- Nowe fryzury bazowe: M.in. dredy, loki, warkocze.
- Dodatki: Koki, warkocze, kitki, fryzury stepowe.
- Barber: Więcej fryzur dostępnych u fryzjera.
Zbroja ze skóry niedźwiedzia
- Nowa zbroja: Trofeum z przeciętnymi statystykami.
Symulacja nieba
- Księżyc i gwiazdy: Realistyczna trajektoria i fazy.
- Zodiak: Gwiazdozbiory zmieniają się z porami roku.
- Silniejsze światło pełni księżyca.
Historia i NPC
- Nowy rozdział historii: Mniejsze odległości między wydarzeniami.
- NPC: Własne dialogi, Tad może strzyc i leczyć.
- Zdarzenia w Lazarecie: Więcej narracji środowiskowej.
Ulepszenia łodzi
- Napęd: Teraz głównie przez rozwijanie żagli.
- Interakcje: Można pisać nazwę łodzi, mocować tarcze.
- Mechanika: Nowe przepisy, realistyczne zmęczenie przy wspinaniu.
Interakcje i przechowywanie
- Nowe przedmioty: Kosze z papirusu, pułapki, pudła.
- Magazynowanie: Można przechowywać więcej rodzajów przedmiotów na ziemi.
- Nowe receptury: Prasowanie miodu, ulepszone przepisy gliny i daub.
Ulepszenia wydajności
- Mniejsze zużycie RAM-u: Zarówno klient, jak i serwer korzystają z pamięci efektywniej.
- SSBOs: Opcja redukująca zużycie VRAM.
- Szybsze generowanie świata: Lepsze działanie przy dużych zbiornikach wodnych.
Księga przetrwania (Handbook)
- Nowe treści: Receptury, wyjaśnienia systemów, lepsze opisy.
- Poprawki: Wyświetlanie jednostek, ukrycie niedostępnych przedmiotów.
Balans i inne zmiany
- Balans broni i mobów: Ulepszone AI, zbalansowane ataki.
- Zmiany wizualne: Poprawione efekty świetlne, mniej zamglenia.
- Poprawki bugów: Setki drobnych napraw (świat, przedmioty, AI, synchronizacja).
AKTUALIZACJE API
Ulepszenia w przetwarzaniu
- Prasa do owoców może teraz produkować inny przedmiot niż suchą pulpę.
- Dodano nowy typ przedmiotu: Squeezable. Zastępuje on sztywno zakodowany miód.
Rozszerzone przepisy siatki
- Przepisy mogą teraz łączyć atrybuty składników (
mergeAttributes
). - Można używać wyrażeń regularnych i konstrukcji
{variant}
w kodzie składników. - Obsługiwane są różne warianty i ich grupy.
Tekstury bloków
- Płytki i nakładki można teraz używać razem.
Gotowanie i żywność
- Dodano właściwość
IsFood
. Pozwala uniknąć brudzenia garnków. - Płynne składniki mogą mieć wartość odżywczą na litr.
- Przepisy mogą zawierać różne ilości przedmiotów w stosie.
Modowanie i konfiguracja
- Można ładować klasy postaci i cechy z wielu plików.
- Obrażenia kamienia konfigurowalne przez JSON.
- Behawior mleczny ma teraz więcej opcji (dni laktacji, ilość mleka).
- Dmuchawy hutnicze mogą mieć własną pojemność rudy.
- Beczkowe dźwięki można dostosować przez JSON.
Pułapki
- Zmieniono sposób definiowania przynęty. Teraz oparta na tagach, nie kategoriach.
- Można ustawiać minimalną wagę przynęty.
- Różne typy przynęt mogą mieć osobne transformacje renderowania.
Skrzynie i ruiny
- Możliwość tworzenia skrzyń z zawartością odświeżaną dla każdego gracza (
isPerPlayer:true
). - Komendy
/giveblock
i/dev pplr l[]
służą do testów i czyszczenia.
Dźwięki i jedzenie dla stworzeń
- Galop i kłus można konfigurować.
- Do diety dodano tag żywności „egg”.
Eksperymentalne
- Komenda
/debug chisel genshape
generuje model JSON z wyrzeźbionego bloku. - Nowe drzwi z blokadą fabularną i komenda
/dev storylock
.
Inne zmiany
- Spawnowanie stworzeń sprawdzane na wysokości 109% poziomu morza (lepsze dopasowanie do klimatu).
- Przekształcono wiele właściwości i metod, by lepiej wspierały modowanie (np.
GetInterface()
zamiast rzutowania). - Dodano nowe metody np.
TryStartAnimation()
,CloseInventoryAndSync()
iOnGetMiningSpeed()
.
Poprawki błędów
- Wilki i inne jednostki nie próbują już skakać, jeśli brak animacji.
- Biblioteka CompatibilityLib poprawnie zastępuje zasoby.
- Poprawiono nakładki tekstur z różnych domen.
- Naprawiono błąd z metodą
AllocateTextureSpace()
. - Gra nie zawiesza się już, gdy
mortallywoundable
jest użyte na złym typie jednostki. - Lepsze zarządzanie zerowym dropem przy modyfikacjach przez cechy.