Drodzy Gracze, udostępniamy stabilne wydanie v1.21.0, które można już pobrać przez menedżera konta.
Ogromna lista zmian
Twórcy znowu przygotowali ogromną listę nowości – ponad 640 funkcji, poprawek i usprawnień. Ten update miał być mały i szybki, ale deweloperzy jak zwykle się rozszaleli 😏. W tej aktualizacji twórcy skupili się na dopracowaniu istniejącej zawartości. Dodali też elementy, które nie zdążyły trafić do wersji 1.20, takie jak rafy koralowe.
Instrukcje instalacji
- Do uruchomienia wersji 1.21.0 wymagamy .NET 8 runtime. Linki znajdziesz na stronie pobierania dla różnych platform. W systemie Windows instalator zaproponuje automatyczną instalację.
- Jeśli aktualizujesz serwer, upewnij się, że Twój dostawca hostingu ma zainstalowane .NET 8.
Kompatybilność światów
W istniejących światach gry w wersji 1.20.12 (i starszych) można nadal grać w wersji 1.21.0. Zalecamy najpierw wykonanie kopii zapasowej pliku świata na wszelki wypadek. Podczas kontynuowania gry w istniejącym świecie, mapa powinna zazwyczaj płynnie przechodzić między starymi i nowymi obszarami. Należy pamiętać, że domyślnie w wersji 1.20 nie było oceanów, dlatego świat z wersji 1.20, który miał ustawienia domyślne w momencie tworzenia, nadal nie będzie zawierał oceanów ani ich zawartości (takiej jak rafy koralowe) podczas generowania nowych obszarów w wersji 1.21. Można to zmienić ręcznie za pomocą polecenia
/worldconfig landcover w grze, ale zmiana tego ustawienia po utworzeniu świata najprawdopodobniej spowoduje powstanie twardych, prostych linii w niektórych częściach mapy, dlatego nie jest to zalecane.
Zwiastun aktualizacji gry
Zawartość oceaniczna 🌊
- Dodano różne rodzaje raf koralowych, drobne rybki, ryby rafowe i inne elementy podwodnego życia.
- Wprowadzono nowe bloki: bruk koralowy, płot koralowy i falisty piasek.
- Gra otrzymała ponad 30 gatunków ryb oceanicznych.
- Dodano duże fale (w fazie WIP).
Ulepszenia żaglówek ⛵
- Możesz teraz nadawać nazwę żaglówce i przyczepiać do niej tarcze.
- Zmieniono sterowanie: nie musisz już trzymać klawisza, aby płynąć – teraz tylko rozwijasz i zwijasz żagle.
Nowości dla gospodarstwa 🏡
- Rozszerzono funkcjonalność półek – możesz umieszczać na nich więcej przedmiotów.
- Dodano kolorowe garnki, misy, naczynia, dzbany i konewki.
- Ulepszono przechowywanie w ziemi – teraz przechowasz do 12 rud na jedno miejsce.
Treści survivalowe 🐻
- Wprowadzono zbroję trofeum z niedźwiedziej skóry.
- Zmieniono system leczenia: okłady nie leczą już natychmiast, a ostatnie obrażenia są teraz wizualizowane.
Ulepszenia dla łosi 🦌
- Możesz teraz wyposażyć łosia w falx, łuk oraz zębatki temporalne.
- Jest możliwość jazdy w duecie – razem z przyjacielem 🧡.
Ulepszenia wizualne 🎨
- Poprawiono wygląd twarzy Seraphów.
- Dodano system chmur wolumetrycznych – miękkich jak poduszka.
- Przeprojektowano animacje jeleni i łosi.
- Dodano wiele nowych fryzur.
Nowe bloki 🧱
- Dodano płytki ceramiczne, dwa nowe warianty żelaznych drzwi oraz papirusowe wersje naczyń z trzciny.
- Ścieżki drewniane stały się typowane gatunkami drewna i mają pełne modele 3D.
Aktualizacja interfejsu 🖥️
- Teraz możesz zaznaczać tekst na czacie w grze.
Aktualizacja 1.21 – przegląd zmian
Nowości w interakcji i rzemiośle
Gracze mogą teraz wyciskać miód z plastra w owocowisku i do beczki. Można także pobierać porcje posiłku z glinianych naczyń na półkach. Narzędzia nie tracą trybu po złamaniu. W trybie Survival przycisk „pick block” pozwala zmieniać sloty, a młot i dłuto umożliwiają wydobycie metalu z form bez wypełnienia. Gracze mogą umieszczać i usuwać puste formy odlewów oraz wkładać tygiel do ogniska. Krosna, garnki i naczynia pokazują zawartość, a clayforming umieszcza gotowe przedmioty na ziemi. System oznaczania skrzyń i beczek został uproszczony i spójny z resztą interakcji.
Poradniki i survival handbook
Poradnik w grze teraz pokazuje przepisy na posiłki i ciasta, informacje o cementacji w piecu, możliwe pojemniki na przedmioty i płyny, a także informacje o ich zawartości. Wskazuje, które przedmioty można umieszczać w księgach, regałach z pergaminami, rogach trofeów i glinianych naczyniach. Dodano szczegółowe informacje o pszczołach, pieczeniu w piecu, metalurgii, glinie i odlewnictwie. Wprowadzono poprawki językowe i ujednolicono jednostki miar.
Poprawki wydajności
Zoptymalizowano zużycie pamięci GPU i RAM, co pozwala na większe odległości renderowania. Poprawiono FPS przy dużych polach roślin. Serwer szybciej przetwarza zadania AI i generuje duże zbiorniki wodne. Zmniejszono czas lagów spowodowanych garbage collection, a także zoptymalizowano animacje i renderowanie wielu jednostek. Naprawiono wycieki pamięci w magazynach i animacjach.
Naprawione błędy w grze
- Zwierzęta nie powinny uciekać z zagrody, a duplikowanie graczy w trybie multiplayer zostało ograniczone.
- Właściwości narzędzi i zbroi działają poprawnie, a drzwi i podwójne drzwi obracają się prawidłowo.
- Naprawiono problemy wizualne: przesunięte jagody w ustach szopów, niewidoczne części roślin w żłobach, nieprawidłowe kolory skóry w tworzeniu postaci i źle wyświetlane oznaczenia pieców.
- Interakcja z przedmiotami: miski i dzbany pokazują zawartość, a wszystkie pułapki i skrzynie działają zgodnie z przechowywaniem przedmiotów.
- Zwierzęta reagują poprawnie na drapieżniki i stres, a karmienie i pojenie działa zgodnie z właściwościami gatunku.
- Naprawiono synchronizację animacji, problemy z kamerą w 3. osobie, wyświetlanie treści w poradniku, crash przy niektórych przedmiotach i problemy z generatorami świata.
Nowe funkcje i tweak w mechanice gry
- Dodano system tagów dla jednostek i przedmiotów.
- Modderzy mogą określać własne struktury i wioski.
- Fruitpress może produkować różne przedmioty w zależności od stanu miazgi.
- Zmieniono system zachowań AI dla zwierząt: gaits, poszukiwanie bloków i składanie jaj dla różnych gatunków.
- Skrzynie i pułapki mają teraz konfigurowalne transformacje, a naprawione zostały błędy w stackowaniu i etykietach.
- Poprawiono właściwości gotowania, tworzenia posiłków i przechowywania składników, a także dodano nowe możliwości dla hodowli zwierząt i interakcji z nimi.
Ulepszenia wizualne i modele
- Animacje łosi, saren, lisów i kóz zostały poprawione, a modele i kolizje elementów garderoby zostały dostosowane.
- Dodano lepsze efekty cząsteczkowe, poprawiono oświetlenie świec i żyrandoli, a cienie oraz godrays są mniej intensywne.
- Naprawiono błędy tekstur przy roślinach, blokach glinianych, piecach, krosnach i formach odlewów.
- Modele i tekstury znaków, pieców, pułapek, skrzyń i narzędzi są teraz poprawnie skalowane i wyświetlane.
Zmiany techniczne i API
- VS działa teraz na .NET 8.
- Wprowadzono stopniową migrację kodu do kontekstu nullable C#.
- Refaktoryzacja AI i systemu zdrowia pozwala na lepszą modularyzację i kompatybilność modów.
- Dodano nowe interfejsy i metody API dla projektowania przedmiotów, animacji, zachowań AI, spawnowania projektili i obsługi schowków.
- Poprawiono logowanie i obsługę wyjątków, aby ułatwić debugowanie i rozwój modów.
Hotfixy po RC.7
- Dodano brakujące typy drewna do dużych beczek w kreatywnym trybie.
- Naprawiono wycieki pamięci po wychodzeniu z gry, poprawiono animacje splash przy wejściu do wody i błąd z ustawieniem dnia przez komendę /time.
- Gracze mogą montować miejsce pasażera na innych łosiach nawet jeśli są ich właścicielami.
- Naprawiono błędy wyświetlania w piecach, błędy w logach poradnika i crash przy próbie wylania zepsutych płynów.